Hvad finder man på til et kortvarigt formidlingsforløb (2½ time) hvor folk passerer forbi en stand?
Et bykort på et tæppe, måske! Det blev løsningen hos os og her får du ideen – ganske gratis.
Vi skulle i forbindelse med Køge Festuge formidle nogle små historier på Torvet under overskriften “Køge i Verden – Verden i Køge”. (Immigranter, kulturel indflydelse i bybilledet og køgensere der er rejst ud i verden osv.).
Da der i festugen er høj musik på Torvet, og dermed nedsat mulighed for at samtale med interesserede, var vi nødt til at lave et formidlingstiltag, som folk selv kunne gå til.
Det er skulle være hurtigt, billigt, nemt og det skulle gerne appellere lidt til nysgerring pilfingre. Løsningen blev et kort over Køge, markeret med gaffertape på en rest tæppe, indkøbt for 100 kr. Hver historie blev skrevet ud, lamineret og “geotagget” med en snor fæstet til det sted i byen som den enkelte historie omhandlede. Bagefter kan det oven i købet genbruges, hvilket pynter på CO2 regnskabet. Det kan rulles sammen og dermed transporteres nemt. Hvad mere kan man ønske sig? Alt i alt, det taktile arkivformidlingskinderæg: Nemt, bekvemt, billigt.
Det kunne selvfølgelig laves som et interaktivt googlemaps, vil du måske indvende. Ja ja, siger jeg så. Det gjorde vi også – bagefter. Se mere her http://www.koegearkiv.dk/_da-DK(6627)/Køge/Samlingerne/Køge%20og%20Verden
Analog geotagging – dét er en fed idé. Jeg synes lige at jeg vil bakke den op med et billede af analog søgemaskinemarkedsføring http://charlotteshj.wordpress.com/2009/09/03/analog-s%c3%b8gemaskinemarkedsf%c3%b8ring/